Niepłodność- czyli realny problem w którym żywienie ma znaczenie!

16

Listopad

Niepłodność to realny problem który dotyka coraz więcej kobiet i mężczyzn. Również w tym aspekcie dostrzeżono jak ważnym czynnikiem wspomagającym leczenie jest prawidłowa dieta.

Kiedy mówimy o niepłodności? Według Światowej Organizacji Zdrowia „niepłodność to niemożność zajścia w ciąże w ciągu dwóch lat regularnego współżycia bez stosowania antykoncepcji”. Chociaż tak naprawdę już po roku starań możemy mówić o tym problemie.

W jaki sposób zatem wspomóc tą trudną walkę, oczywiście oprócz zmiany stylu życia, wykluczeniu szkodliwych czynników środowiskowych, przewlekłego stresu (często wiążącego się z staraniami- czyli błędne koło)???

Po pierwsze unormuj swoją masę ciała! Zarówno niedowaga jak i nadwaga, otyłość mogą utrudniać zajście w ciąże. W przeważającej liczbie przypadków wśród kobiet z otyłością trzewną, przyczyną niepłodności jest insulinooporność i hiperinsulinemia. Muszę tu znowu przypomnieć to co mówię Wam również na wizytach nadmiar tkanki tłuszczowej niesie za sobą również inne „przyjemności” cukrzycę typu2, nadciśnienie tętnicze, chorobę niedokrwienną serca, oraz zespół metaboliczny,!

Wydawałoby się, że w takim razie jeśli jesteś bardzo szczupłą osobą to wszystko w porządku. Niestety to nie takie proste. Zbyt niska masa ciała, tkanka tłuszczowa poniżej normy może powodować między innymi zaburzeniami miesiączkowania, na  pewno już wiesz z czym się to wiąże?

Kolejny czynnik to oczywiście aktywność fizyczna. Tu koniecznie muszę podkreślić, UMIARKOWANA aktywność fizyczna!!! Co oznacza umiarkowana?? Już 30 minut dziennie, chociażby spaceru w drodze do pracy, czy wieczornego wyjścia z psem znacząco poprawi Twoje samopoczucie. Nie „zajeżdżaj” się na siłowni, czy zajęciach fitness jeśli tego nie lubisz! Wybierz nawet prostą aktywność taką która sprawi Ci przyjemność, pozwoli Ci to na odstresowanie, oderwanie się od codziennych spraw i odprężenie. Wszystkie te czynniki mają wpływ na Twoją płodność.

Kolejna sprawa, jeśli chcesz mieć dziecko RZUĆ PALENIE!!! Mam nadzieje, że nie muszę tłumaczyć dlaczego?  Dym tytoniowy zawiera taką ilość substancji toksycznych, że może powodować nie tylko niepłodność, ale po zajściu w ciąże ryzykujesz samoistnym poronieniem, przedwczesnym odklejeniem się łożyska, hipotrofią płodu, niską masą urodzeniową dziecka i szeregiem zespołów chorobowych u Twojego dziecka. Chcesz tak zaryzykować?

Alkohol… Spożywany nawet w niewielkich ilościach wpływa negatywnie na płód.

Przejdźmy do rzeczy, to co z tą dietą, jakie składniki pokarmowe wpłyną pozytywnie lub negatywnie na Twoje zdolności reprodukcyjne?

Najnowsze wyniki badań mówią, że prawidłowa dieta może zmniejszyć problemy z zajściem w ciąże nawet o 80%! Dlatego przygotowałam dla Was:

ZŁOTE ZASADY W PIGUŁCE:

  1. Zastosuj różne źródła białka, nie tylko pochodzenia zwierzęcego, ale również białka roślinne takie jak tofu, soczewica, ciecierzyca, fasola itp.
  2. Zamień przetworzone pieczywo, białe makarony, ryż itp. na pełnoziarniste produkty zbożowe.
  3. Zapomnij o białym cukrze, jeśli masz ochotę na słodkości, wykorzystaj masę pomysłów na zdrowe słodkości bez dodatku cukru.
  4. Pij wodę co najmniej 1,5 litra dziennie, odpowiednie nawodnienie to podstawa!
  5. Dostarcz sobie odpowiedniej ilości błonnika zarówno frakcji rozpuszczalnych jak i nierozpuszczalnych zawartych w warzywach, owocach, nasionach roślin strączkowych, produktach pełnoziarnistych, otrębach.
  6. Bądź świadomym konsumentem, kupuj produkty jak najmniej przetworzone z jak najprostszym składem.
  7. Wprowadź produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe (tłuszcze roślinne zimnotłoczone takie jak oliwa z oliwek, olej lniany, olej z pestek winogron, olej rzepakowy, awokado, orzechy i nasiona) oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe (olej krokoszowy, lniany, sojowy, ryby morskie).
  8. Zapomnij o nasyconych kwasach tłuszczowych zawartych w maśle, serach żółtych, tłustym mięsie, utwardzonych tłuszczach roślinnych, oleju palmowym.
  9. Suplementuj witaminę D3 oraz kwas foliowy(dawkę ustal z swoim lekarzem).
  10. Spożywaj produkty bogate w witaminy B6 i B12 mające pozytywny wpływ na płodność znajdujące się w produktach zbożowych, mięsie, rybach, ziemniakach.
  11. Wzbogać swoją dietę o cenne antyoksydanty , witaminę A (podroby, ryby morskie, jaja, masło), C (natka pietruszki, owoce czarnej porzeczki, czerwona papryka, warzywa kapustne, truskawki, cytryna), E (oleje roślinne, warzywa liściaste, rośliny strączkowe, produkty zbożowe).
  12. Nie zapominaj również o składnikach mineralnych, wpływ na płodność mają przede wszystkim żelazo, jod, magnez, cynk i selen.

Pamiętaj, że wiele chorób w tym autoimmunologicznych ma ogromny wpływ na to czy uda Ci się zajść w ciąże. Dlatego skonsultuj się ze specjalistą i oprócz wprowadzenia zasad prawidłowego żywienia koniecznie zadbaj o swoje zdrowie!

Wprowadź zmiany na lepsze już dziś 🙂